dimarts, 19 de març del 2013

'Currantes por la cara'


L'any 1964 Robert Freeman autor d'aquestes fotografies va venir a Mallorca. La excusa, fer el primer calendari Pirelli de la història, les protagonistes del calendari més famós del món van ser (apart de les models lleugeretes de roba) les platges de la nostra illa. Desconec la intrahistòria de com es va acabar fent aquest calendari a Mallorca, no sé tampoc si les autoritats locals d'aquell temps donaren una maneta o ni s'enteraren. Del que estic casi segur és que la nostra indústria turística i la imatge de l'illa se'n va aprofitar.

L'any 2011 Steve McCurry fa una exposició retrospectiva al casal Solleric dins el Palma Photo. Aquest mateix fotògraf ha estat l'autor del darrer calendari Pirelli que s'ha fet a Rio de Janeiro. Al seu blog McCurry ha penjat més fotografies de les que va fer pel calendari, aquesta entrada té més de 400 interaccions entre comentaris i 'likes'. El mateix any 2010 García-Àlix mostra en una retrospectiva a Es Baluard totes les fotos que ha fet a les Balears. L'any 2009 Cristina Garcia Rodero -única espanyola que pertany a la agència Magnum- forma part del jurat dels malaurats premis de fotoperiodisme de les Balears. Dins aquest mateix any 2013 els mallorquins Pep Bonet i Nando Esteva han estat guardonats amb dos presigiosos premis, un World Press Photo pel primer i la plata de One Eyeland al segon.

Amb tots aquests antecedents que relacionen Mallorca i Palma amb bons fotògrafs pareix que no hauria de ser difícil trobar gent solvent per fer unes bones imatges de campanya que deixassin el món amb els ulls oberts... Idò no. Què vos heu pensat? La Fundació Palma 365 troba que perquè deixar les coses als professionals que facin una feina ben feta si podem tirar d'un concurs malfet i mal plantejat. La setmana pasada (o l'altra) es va presentar un concurs que es diu Vacaciones por la cara per triar sis models que vulguin ser la imatge de la seva ciutat, fins aquí bé però tampoc tant, com podeu llegir aquí. La segona part és trobar un fotògraf per fer les fotos dels guanyadors i tenir unes bones imatges que poder mostrar al món, per això també s'ha montat un concurs on es cerquen fotògrafs, professionals o no (igual que quan l'Ajuntament ha de fer un edifici que cerca arquitectes professionals o no per fer els plànols). Les bases són un autèntic despropòsit des de que el fotògraf haurà de cercar X localitzacions, fer-se càrrec de les despeses de desplaçament i dietes, tenir equip d'il·luminació (això es suposa en cas de professionals) i lliure disposició per quan l'agència de publicitat vengui a bé fer la sessió de fotos. I tot això al preu de.... Un creuer pel Mediterrani valorat en 2000€ però quan a la companyia li vengui bé, no vos penseu que encara podeu triar els dies que voleu partir... De què xerram? de la tombola de les festes del barri o de trobar un professional que faci unes bones imatges?

Sense ser un professional de la publicitat sé que per fer aquestes fotos es necessita un equip d'entre dues i quatre persones (qui les pagarà?), que trobar localitzacions no només és trobar el lloc sinó també controlar a quines hores del dia hi ha més bona llum, que si el guanyador no és un professional aquesta persona haurà de deixar uns dies la seva feina, a canvi de què? Moltes interrogants me deixa aquest concurs destinat a trobar la persona (o persones) que s'han d'encarregar de fer unes bones imatges per promocionar Palma i competir amb altres destinacions turístiques.

Més que Vacaciones por la cara el que me pareix que cerquen amb aquesta campanya és 'Currantes por la cara'.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada